Buurtüber in Súdwest-Fryslân
De gezamenlijke overheden in Fryslân investeren in de bereikbaarheid door openbaar vervoer. De NS en ARRIVA rijden met treinen. Daarnaast rijdt ARRIVA ook nog met bussen en kennen we de opstapper en Jobinder. De investeringen in b.v. nieuwe routes, de parkeer- en wachtvoorzieningen en de dienstregeling zijn fors. Elk jaar bij de nieuwe dienstregeling wordt er eerder minder dan meer gereden. Kan dit ook anders? Kunnen we gebruik maken van wat aanwezig is in de buurten en kernen? Kunnen we dat wat aanwezig praktisch aanvullend stimuleren? De ChristenUnie wil hiermee graag experimenteren.
Stel je voor dat in een kern 5 mensen met een rijbewijs wonen, maar geen auto beschikbaar hebben. Tegelijk rijden er vanaf de nieuwe dienstregeling alleen nog maar bussen in de spits naar het dichtstbijzijnde treinstation. Dan ontstaan twee problemen, namelijk niet iedereen wil tijdens de spits reizen en niet iedereen reist naar het station.
Wat heeft een kern in dat geval nodig om de verplaatsingen mogelijk te maken? Precies: een vervoermiddel en mensen die dat vervoermiddel besturen. Is dan b.v. een buurtüber een idee? Kunnen we met elkaar een duurzaam vervoermiddel beschikbaar krijgen en als kern zelf organiseren dat de verplaatsingen mogelijk worden? Als we creatief zijn, kan er veel wat wellicht beter past bij de behoefte die in de kern leeft. Met elkaar dragen we bij aan de leefbaarheid van onze buurten en kernen en maken we gebruik van elkaars kwaliteiten.